Last but not least (Maleisië & Singapore)

8 april 2014

Woensdagavond was de laatste echte avond met Es in Krabi. We besloten deze avond maar af te sluiten met een heerlijke Westerse pizza. Alleen leek het wel alsof er paddo's op de pizza's zaten in plaats van champignons, want we voelden ons allebei een beetje van de wereld en iedereen leek ons in de gaten te houden... echt heel vreemd!! De cocktail die we hierna gingen drinken viel ook al niet goed bij mij en zo eindigde de laatste avond iets minder grappig dan we hadden gehoopt.

Donderdagochtend werd ik om 6.00 al opgehaald en na een flinke knuffel nam ik afscheid van Es en vertrok ik richting Langkawi (Maleisië). We hebben samen echt een super tijd gehad en ik moest daarom ook wel weer wennen om alleen richting Langkawi te gaan.
De busreis was ook echt geen pretje, want ik voelde me totaal niet fit. Ik was dan ook blij dat ik om 15.00 (eigenlijk 16.00, want het is hier nog een uur later) eindelijk aankwam in Langkawi en ik mijn bed in kon!

De volgende dag voelde ik me gelukkig weer ietsjes beter en heb ik heerlijk op het strand gelegen en ben ik Lucienne op gaan wachten, want zij kwam mijn kant op. Na een bizarre reis kwam ze onder de chocolade aan in Langkawi en had ze geen armbandje meer om haar arm :D. Hahaha, wat hebben we gelachen!! We hadden zoveel bij te praten dat we om 4.00 toch maar besloten om te gaan slapen.

Zaterdag hebben we weer heerlijk op het strand gelegen en kwamen we tot de conclusie dat we het heel zwaar hadden.. het was té warm en we konden maar niet stoppen met lachen. Maar goed voor de rest hadden we het prima naar ons zin! Zondag zijn we naar een soort kabelbaan geweest en konden we genieten van een super mooi uitzicht over het eiland. Maandag was het mijn laatste dagje strand en werden we zelfs tot twee keer toe getrakteerd op een regenbuitje en merkten we dat het regenseizoen echt is begonnen in Maleisië.

Dinsdagochtend pakten we de ferry naar het vaste land en namen we met een hele omweg de bus naar Georgetown in Penang. Waarom en hoe zal ik jullie besparen, maar dom voelden we ons in ieder geval wel!!
Woensdag wilden Lu en ik de stad verkennen en al snel kwamen erachter dat dit lopend niet ging lukken vanwege de grote afstanden. Dus was de fiets het beste vervoersmiddel, dachten we! Precies op het moment dat we dit dachten, stonden we bij een fietsverhuurder waar ook een tandem stond. Nou perfect dachten we.., en zo gek als we zijn huurde we deze rode duivel met te lage zadels en hebben we de hele dinsdag van 11.00 tot 19.00 op een tandem gezeten. We hebben ons kapot gelachen en hadden naast zere billen ook behoorlijk pijn aan ons buik! Maar goed, het was best een uitdaging om links te rijden op de snelweg en ook nog eens bergopwaarts!!! Jaa..., dat was geen gemakkelijke opgave! Zelfs de buschauffeur die we zo'n zes keer tegen waren gekomen, vond het een wonder dat we om 19.00 weer in het centrum waren gekomen. 's Avonds hebben we weer heerlijk gegeten bij een groot foodcourt, waar je kan eten wat je maar wilt. Ze hadden ook sushi dus ik was helemaal blij.

Donderdag pakten we de bus naar het National Park. Toen we weg gingen was het bloedheet en scheen de zon, maar eenmaal in het park begon het te onweren en te regenen en veranderde het park in een regenwoud. Maar wij zijn niet van suiker, dus liepen we vrolijk verder. We kwamen namelijk voor een touwbrug die hoog door het park loopt. Maar het zat deze dag echt niet mee, want de brug was dicht vanwege het weer. Alles viel dus letterlijk en figuurlijk in het water. Wel hebben we nog een verdwaalde schilpad gespot. En na drie uurtjes waren we het zat en gingen we terug naar Georgetown, waar we het chocolademuseum gingen bekijken. Het was eigenlijk meer een winkel waar je dure chocolade kon kopen, maar we hebben uiteraard toch wat lekkers weten te scoren. 's Avonds weer sushi gegeten en daarna gechilled in het hostel met drie Nederlandse jongens die ik vanaf Khao Sok maar blijf tegenkomen, echt super grappig.

Vrijdag namen we de bus naar Kuala Lumpur en ontmoette we Nikki, een Nederlands meisje met wie we dezelfde avond naar Chinatown en naar de Petronas Twin Towers zijn gegaan, waar we een halve fotoshoot hebben gehouden. De dag erna was een echte shopdag. We hadden gehoord dat je hier goed kan shoppen en dat kan je hier inderdaad!!! Ik had het geluk dat ik nog maar drie dagen had voordat ik naar huis ging, dus ik kon helemaal los gaan. Naja bijna dan, want het moest natuurlijk wel in mijn backpack passen. Het is me aardig gelukt, want alles paste er nog in! 's Avonds waren we nog niet klaar met shoppen en zijn we weer naar Chinatown gegaan. Hier gingen we op New Balance jacht. Lu en ik kochten allebei 2 paar :) Deze dag was echt shop till you drop, want toen we om half 12 's avonds terugkwamen konden we echt niet meer!!

Zondag moest ik echt afscheid nemen van Lu. Zij ging naar de Cammeron Highlands en ik ging naar mijn laatste bestemming Singapore. Na een reis van 9 uur kwam ik eindelijk aan in de stad. Ik verbleef in Shophouse hostel in Arab street. Een gedeelte van Singapore met allerlei Arabische invloeden wat erg leuk is om te zien.

Maandag besloot ik met het openbaar vervoer naar Singapore Zoo te gaan. Het metronetwerk is hier echt super duidelijk, hier kan Rotterdam echt nog wat van leren!! De dierentuin zelf was heel mooi en ik heb veel dieren (vooral apen) gespot. Na de dierentuin ben ik naar Chinatown gegaan. Het was niet de Chinatown zoals in Kuala Lumpur, maar het was zeker de moeite waard. Het was een drukke dag en toen ik 's avonds terug kwam in het hostel was ik aardig kapotjes. Wel ben ik nog even naar de rooftop gegaan en heb ik genoten van een heel mooi uitzicht.

Vandaag was mijn laatste dag, niet alleen van Singapore, maar ook van mijn hele reis. Ik stond daarom vroeg op, om nog alles uit mijn laatste dag te halen en nam 's ochtends de metro naar Marina Bay. Daar staat het mooie hotel Marina Bay Sand die een mega groot zwembad op het dak heeft. Ook ben ik naar de Marina Bay Garden geweest wat er ook weer supermooi uitzag. Singapore vind ik er over het algemeen sowieso heel mooi uitzien. De infrastructuur is goed geregeld en alles is ook heel schoon. Een mooie plek dus als afsluiting van mijn reis.

Ik vind het heel gek dat ik straks alweer naar huis vlieg. De weken zijn echt voorbij gevlogen (wat een goed teken is) en ik heb echt een super tijd gehad!!! Toch is het ook wel weer fijn om iedereen thuis weer te zien :). Nog allemaal bedankt voor de leuke reacties onder alle reisverhalen, ik vond het super leuk om te lezen!!

Wat ik heel erg ga missen:
-het weer -de leuke goedkope prijzen -het lekkere Aziatische eten -de leuke mensen die ik ontmoet heb -elke dag doen wat je zelf wilt -het ontdekken van nieuwe mooie plekjes -mijn reismaatjes -de party's -het heerlijke zand onder mijn voeten -het echte backpacker leven -het lopen op flipflops en in korte broeken -de leuke feesten*

Wat ik niet ga missen:
- de lange busreizen -het sjouwen en inpakken van mijn backpack  -snurkende mensen in dorms -elke dag verplicht uiteten moeten -de vervelende muggen -het zoeken van hostels -de hordes Jappanners die overal massaal opduiken -soms te koude douches -de harde bedden -de sta wc's -het lange wachten  *

* En dan vergeet ik vast nog een heleboel :)

Tot snel, Xx Chan

1. Joyce van Schie:
    Hoi chantal,

Een goede reis terug naar huis.
    Ik vond het erg leuk om je op deze manier te volgen.
    Succes met je jetlag......

Groet Joyce
  2. Elma:
    8 april 2014
    Tot aan het einde van je reis een leuk verhaal we hebben er van genoten goede reis terug naar Nederland Zal even wennen zijn weer thuis maar wel een ervaring rijker gr x x Elma
  3. Elly:
    Ha Chantal,

Leuk je verhaal weer te lezen. Voorlopig nog een keer je backpack tas inpakken en dan in ene naar Nederland. Wat zal dit saai zijn voor je.
    Een veilige terugreis toegewenst. Groetjes
  4. Esther:
    8 april 2014
    Leuke laatste anderhalve week chick! Nogmaals een goede terugreis. Beetje jammer dat je voor mij geen NB schoenen mee kon nemen, hihi. Ik kom snel de foto's bij je oppikken. Kunnen we lekker nagenieten! In iedergeval een reis met ervaringen die niemand meer van je afpakt.

Liefs, je reisbuddy!